Sidor

fredag 4 juni 2010

Den fria tankens låga

Ibland undrar man ju nog hur folk tänker. Som nu Finlands fritänkarförbunds kampanj idag som går ut på att man kan få byta ut sin Bibel mot en porrtidning ifall man bara tar med sig boken till Tre Smeder i Helsingfors.

Vice ordförande Tarja Koivumäki förklarar på HBL:s nätsidor: – Vi vill dra uppmärksamhet till det faktum att praktiskt taget alla religioner försöker begränsa och kontrollera människors privatliv. Vi valde en företeelse som är raka motsatsen. Sexuell frigörelse går hand i hand med ett öppet och jämlikt samhälle.

Av kommentarerna i samband med artikeln uppfattar jag till min glädje att det finns många som tänker som jag: Dels att fritänkarna i sin fanatism inte står långt efter de religiösa fanatiker de säger sig vända sig emot med sina kontroversiella kampanjer, dels att porren verkligen inte representerar någon friare eller jämlikare människosyn än den de säger sig vilja ifrågasätta.

Finlands första fritänkarförbund Prometheus grundades 1906 av den tidens stora humanister och filosofer, så som Rolf Lagerborg, Edvard Westermarck med flera. Särskilt Westermarck var en ovanligt vidsynt vetenskapsman och motståndare till fanatism i alla former. Jag tror det skulle ha gjort honom mycket förstämd att uppleva en dylik trångsynthet och fanatism bland Prometheus nutida eldbärare.

2 kommentarer:

  1. Visserligen råder det åsiktsfrihet i Finland, men det finns gränser. Fritänkarnas kampanj är verkligen osmaklig. Jag reagerar inte på att det är Bibeln som byts ut, var och en får tro som känns rätt, utan att det just är porrtidningar som de byts till. Jag läser inte dylika tidningar, men jag har på känn att det definitivt inte visar sanningen bakom branchen.

    Dessutom är dfritänkarnas argument om sexualiteten föråldrad. Visserligen kan det finnas inriktningar inom kyrkan som har en strikt syn på sexualitet, men jag tror att de flesta inte mera vaktar på hur folk lever. Frågar ni mig (vilket ni å andra sidan inte gör...;-P) så anser jag att man skall följa det som känns rätt. Det som inte skadar andra eller andra är tillåtas. Det otillåtna känns knappast heller rätt..?

    SvaraRadera
  2. Var det ifjol eller året före som de hade stora reklamer om att gå ur kyrkan på bussarna? Varför riktas hatet just mt kristendomen?? Det är kanske p.g.a. att man vill protestera mot just vissa religiösa normer överlag och då blir det personligt: kristendomen har väl genomsyrat dessa människors barndom och därför beter man sig som tonårsrebeller... Eller?

    I tiden har jag blivit så slagen med Darwin i huvudet att jag knappt vill orka höra om detta mer. Det finns inget så fanatiskt, som en troende ateist. Jag sällskapade en gång med en kille som studerade religionsvetenskap: han ridikuliserade mig ständigt för att jag hör till kyrkan - varför? Jo, han sade sig uppskatta och beundra alla andra religioner och sekter, utom kristendomens. När jag krasst kommenterade att det var ganska ologiskt blev han fanatisk. Att sådant. Vad skall man säga?

    SvaraRadera