Sidor

onsdag 4 augusti 2010

Forskningsdeckare - en skrivteknisk fundering

Med elva sidor av min ganska halvfärdiga avhandlingsinledning färdigt skrivna är det en liten teknisk detalj jag funderar över. Egentligen är det väl kanske frågan om två skolor - eller också bara en smaksak - men hur som haver handlar det om hur man skall bygga upp sin text.

Skall man alltså - behandla avhandlingen som en slags deckare, så att man inleder med mordgåtan (förlåt, forskningsfrågan), utför en mordutredning (d.v.s. letar efter och framlägger sina bevis ur källorna) och avslutar med att namnge mördaren, alltså summera upp forskningsresultaten först i avslutningen?

Eller skall man - vilket jag själv just nu lutar åt att föredra - acceptera fakta, det vill säga godkänna att författaren (jag) redan vet vem mördaren är (alltså vet vad jag vill säga och vilka mina forskningsresultat kommer att vara) då jag skriver de första raderna och därför strunta i att göra "drama" genom att låtsas ställa frågor som om jag inte visste vad jag tänkte skriva om, då ju både läsaren och jag ändå vet att det inte är så?

Jag antar att det egentligen handlar om att välja mellan forskningsfråga - eller forskningstes. Som sagt lutar jag just nu åt det senare alternativet. Det förefaller på något vis ärligare - och tydligare. Om man som läsare redan från början vet om vilken tesen är, kan man lättare följa med vilka argument som framförs för att stöda den. Då uppfattar man också lättare vad texten försöker säga och kan ta ställning till om man vill godta eller förkasta den.

4 kommentarer:

  1. Personligen tror jag det är bättre att göra så som du redan gör, nämligen att i inledningen säga vad avhandlingen handlar om, vad du kommit fram till och dina metoder för att komma till de slutsatserna. Sen i övriga texten skriva utförligare (och där kan det bra vara lite deckaraktigt för att hålla intresset uppe). Jag tror att läsaren ändå kan lyckas kollra bort sig och bli överraskad av dina slutsatser i texten även om du redan avslöjat dem. Även om det inte är vettigt att tro att ens läsare är helt dumma så ska en kanske ändå inte heller ge dem too much credit :)

    SvaraRadera
  2. Min erfarenhet är att ingen ändå läser texten, om någon skummar igenom den orkar de inte tänka efter och fattar ingenting, utan fånstirrar på en eller ställer idiot-frågor oavsett vad du egentligen skrivit... Men jag är pessimist :)

    SvaraRadera
  3. Tack för synpunkterna, fint att höra att ni är inne på samma tankar. Irriterar mig själv lite grann (nåja inte är jag nu så hemskt irriterad, men alltså lite) på inledningar som börjar med en hel drös frågor. För mig låter det nästan bättre att skriva någonting i stil med: "i den här texten tänker jag argumentera för att... o.s.v". Då berättar ju inledningen i alla fall exakt vad texten skall handla om. Skriver man däremot bara en rad frågor blir det lätt så att frågorna och innehållet till slut inte riktigt matchar varandra.

    SvaraRadera
  4. Håller också på det senare alternativet, det blir i allmänhet mera läsarvänligt då.

    SvaraRadera