Sidor

onsdag 22 september 2010

Spårvagnskultur

Jag kunde inte hjälpa att jag kom att tänka på Thorbjörn Egners barnboksklassiker "Folk och rövare i Kamomilla stad" idag då jag av en händelse råkade stiga på en pärlemorskimrande spårvagn som visade sig vara HSTs nya satsning "kulturspårvagnen" som gjorde sin jungfruresa.

En god stund av turen från Regeringsgatan till Nationalmuseet satt jag därmed och fnissade för mig själv över likheterna med Kamomilla stads enda spårvagn - den vars resa aldrig räckte längre än en minut och där alla passagerarna serverades kakor - och som hade en sjungande konduktör så att det "gick med full musik och sång och resan aldrig blev lång"... HSTs rosaklädda spåravärdpar var verkligen inte sämre än den konduktören då de bjöd passagerarna på karameller och reflexer medan KorjaamoFolks spelade svängig musik och passagerarna applåderade beredvilligt.

Mer om kulturspåran kan man läsa här. Och ja, vill man hoppa på, så gäller det att hålla utkik på tisdag och onsdag eftermiddagar. Åtminstone passerar den hållplatsen vid Regerings- och Snellmansgatornas hörn klockan 16.39 på onsdagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar