Sidor

torsdag 11 november 2010

Frankrike i november

Min jobbdator bestämde sig plötsligt för att inte längre känna igen mig. It-avdelningens killar kliade sig i huvudet och kunde inte alls begripa vad som var problemet - det slutade med att de tillslut raderade min användarprofil helt innan de bestämde sig för att sova på saken.

Så i tre dagar har jag nu försmäktat utan snus och e-post. Dessutom har jag haft en helsikes snuva. På grund av det senare har det inte blivit några blogginlägg heller.

Hur som haver, Paris var fint - jag får kanske återkomma till det senare. Hann med två intressanta utställningar och en föreställning av Ibsens "Byggmästare Solness" förutom själva konferensen. Vädret var milt höstligt, halvklart och kanske kring 15 grader. Det var finfint att träffa folk och vänner. Det mesta var sig väldigt likt. Men...

På närtåget in till Paris från flygfältet betraktade jag franska novemberfärger längs banvallen: gula löv på platanerna, rödskiftande björnbärsrankor och silverluddiga fröställningar av utblommad klematis - det mesta var sig ganska likt, samma graffitiklotter överallt. Det enda nya var de nya kåkstäder av gamla pafflådor, spånskivor och diverse bråte som uppenbarat sig längsmed spåret sedan jag senast åkte där. Diskret inklämda i ett smalt utrymme mellan järnvägsspåret, en häck och en gammal lagerbyggnad - efter Sarkozys förvisningar på sistone gäller det att ligga lågt om man bebor en pafflåda. Av röken ur skorstenarna som stack upp ur den eldfarliga bråten att döma var dock dessa kojor synnerligen bebodda. Någon större effekt tycks utvisningarna i alla fall inte ha haft.

Man är förbaskat privilegierad som är ute och lustreser på det här viset. Det är en tråkig men ganska ofrånkomlig tanke efter en bra resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar