Sidor

tisdag 2 november 2010

Ditt och datt från en ekorrhjärna

"Il existe une chose plus puissante que toutes les armées du monde, c'est une idée dont l'heure est venue."

Victor Hugo

- Det finns en sak som är starkare än alla världens arméer, skrev Victor Hugo,"och det är en idé vars tid är mogen". Invaderande arméer bekämpas med motståndsrörelser - invaderande idéer bekämpas däremot sällan.

Han hade många bra synpunkter på idéhistoria Hugo. Jag skall säga det till honom då vi ses utanför Sorbonne imorgon.

I övrigt vet jag inte riktig vad jag skall tycka om det faktum att jag mest ser fram emot min resa för att jag skall få sitta ner i flyget och läsa en bok helt ostört. Rubriken på det här inlägget har med andra ord ingenting alls med Hugo att göra - ifall det mot förmodan blev oklart.

Å andra sidan var det också Hugo som sa att det bästa sättet att få rätt, är att vara död. Och det har han väl säkert rätt i, eftersom han är död.

Det var dagens hermeneutiska cirkel det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar