Sidor

lördag 12 januari 2013

Vikingarnas tekniska kunnande

Eftersom jag stickat ganska mycket på sistone tänkte jag att det skulle vara roligt att lära mig någonting nytt. Beslöt mig för att prova på nålbindning som är en slags stickteknik där man använder en stor nål i stället för två stickor. Tekniken har använts redan under förhistorien men blev ovanligare sedan man kommit på att det går enklare och snabbare att sticka på vanligt sätt.

Av den sista upplysningen kunde man ju ha dragit sina slutsatser, men...

Sagt och gjort. Nu har jag suttit här och klurat på detta en hel dag. Först försökte jag med en vanlig stor stoppnål men det blev till ingenting.

Så jag konstruerade en riktig tränål med hjälp av de verktyg jag råkade ha till hands (d.v.s en borrmaskin, en brödkniv och en nagelfil!) och försökte igen.

 Det gick inte ett dugg bättre.

Nu har jag trasslat till ett halft nystan garn och det enda jag härtills lyckats få till är något som liknar ett kråkbo, så jag börjar snart ge upp Jag är en hiskligt dålig förlorare när det kommer till handarbeten men den här gången känner jag mig grundligt besegrad av vikingarna.

De lyckades kanske sticka sockor på det här viset, men jag kan förbaskemig inte. Jag tänker inte ens säga någonting om att de sen också seglade till Grönland med de där sockorna på fötterna.

2 kommentarer:

  1. Jo, uttrycker mig kanske lite otydligt, men avsåg alltså vikingarna som ett exempel på folk ur förhistorien som använde nålbindning. Du har helt rätt i att tekniken har varit känd på ett stort område, också här hos oss.

    SvaraRadera