Sidor

fredag 29 oktober 2010

Trettio år senare

I Figaro Madame läser jag en artikel om det nya trendfenomenet för damer - den nyborgerliga stilen och dess kvinnliga inkarnation, chict formulerat: "la néobourgeoise". Fransmännen känner sedan tidigare till "les bobo" (bourgeois-bohème), alltså unga, välbeställda och ofta framgångsrika människorna som gärna klär sig i slitna jeans, sammetskavaj och en stickad halsduk för att verka trendigt avslappnade och kulturella. Le Figaro konstaterar att den nya varianten däremot inte "klär ner sig" för att markera sin tillhörighet utan tvärt om föredrar uppklätt: damiga, knälånga kjolar, lyxartiklar och välansade ögonbryn.

Det här är ett fenomen som man kunde diskutera i oändlighet ur ett otal varierande synvinklar, men jag lämnar det därhän. Vad som slår mig är däremot att artikeln som en nästan självklar, giltig och allmänt bekräftad sak hänvisar till Pierre Bourdieus teorier om det sociala kapitalet - artikeln nämner inte ens analysens upphovsman - så allmänt vedertagen har dessa begrepp alltså blivit i dagens värld.

Nästa vecka börjar i Paris en tre dagar lång jättekonferens med närmare 200 olika talare från hela världen på temat Bourdieu, dit även jag är på väg. Konferensen uppmärksammar att trettio år har gått sedan hans banbrytande arbete Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste (som den heter i engelsk översättning) kom ut för första gången. De begrepp som Bourdieu lanserade så som socialt/kulturellt kapital, habitus och fält används idag inte bara inom Bourdieus eget ämne sociologin; också historiker, litteraturvetare, konstforskare och många andra forskare använder dem flitigt.

Bourdieu är med andra ord fortfarande aktuell - i hans fotspår har det kommit en första generation forskare som breddat användningsområdet för hans teorier ytterligare - och vad vi ser idag är dessutom en andra generation forskare som inte bara brukar Bourdieus teorier utan också vidareutvecklar den första generationens vidareutvecklade bruk av dem. Samtidigt har till och med populärkulturen - Figaro Madame m.fl. - börjat resonera i bourdieuska termer.



****

Vill man läsa artikeln om "néobourgeoisiskan" kan man göra det här: Madame Figaro

2 kommentarer:

  1. Det vore väldigt intressant med en kort rapport från konferensen när du väl kommit tillbaka från den! Bourdieu är, knappast överraskande, ett av mina intresseområden även om jag, kanske mera förvånande, knappt läst någonting alls av vad han skrivit!

    SvaraRadera
  2. Månne jag inte kan försöka mig på en liten rapport sen - misstänker skarpt att jag kommer att vara helt Bourdieuifierad efter de där tre dagarna :)

    SvaraRadera