Sidor

onsdag 18 november 2009

Mitt liv i en monter

Imorgon är det vernissage på en utställning om Gustaf III:s favorit, Gustaf Mauritz Armfelt på Nationalmuseet. Jag har pluggat på hans CV i en vecka för att ha någorlunda koll på alla turerna i hans minst sagt händelserika liv. Låt mig för övningens skull dra en resumé: Gustav (Gösta) Armfelt föddes 1757 i Finland. Efter en olaglig duell i Stockholm 1777 blev han tvungen att hålla sig undan utomlands några år. År 1780 träffade han kungen Gustav III i Spa i Belgien (ja Spa var en gammal kurort och det är därför man fortsättningsvis går på spa då man tar in på en hälsosam badinrättning) och kom i kungens gunst. Därefter återvände han till Sverige, gifte sig och blev utnämnd till allt möjlig bland annat ledamot av Svenska Akademin. Men då Gustav III blev mördad (på den berömda maskeradbalen på operan) hamnade Armfelt illa ut. Den nya regeringen anklagade honom för landsförräderi och han flydde (igen) utomlands medan hans vänner i Sverige blev fängslade. Sedan tillbringade han en lång tid utomlands på olika håll i Europa, bl.a. tre år som inkognito i Kaligua i Ryssland (en gudsförgeten håla!) men också i Berlin och hos hertiginnan av Kurland (vars dotter han hade lite kuckeliku med). Sedan benådades han och reste hem till Sverige igen, blev svensk minister i Wien och överbefälhavare för svenska Pommern under pommerska kriget. Då Finland blev ryskt 1809 reste han hem igen till Finland och övergick i ryska tsarens tjänst, varvid han blev Alexander I:s adjutant och gunstling. Innan han dog 1814 hann han med en hel del som vi kan ta en annan gång… ett händelserikt liv med andra ord. Det jag närmast funderar över är hur skumt det egentligen är det här med att presentera en människas hela liv på ett museum genom att visa olika föremål. Försöker föreställa mig hur det skulle bli om någon försökte göra så med mitt eget liv? -Jaha, här har vi då några porslinstallrikar som tillhört Fröken Julie. Tillverkade av Arabia ca år 2000. Här intill kan vi se en jacka som tillhört samma fröken – den är tillverkad i Indien av företaget H&M och var relativt modern år 2009... Det låter nog inte särskilt spännande. Men men – kanske om 200 år? Nåja, anyway – några smaskiga detaljer måste man ju också ha med: Armfelt var ett societetslejon som lät måla ett porträtt av sig själv endast iförd en björnhud och med sitt långa, blonda hår som en gloria kring huvudet – ytters pikant! tyckte societetsdamerna på 1700-talet och gav honom hedersutnämningen ”Nordens vackraste man”.
Jag funderar över vilka lustiga maskeradfotografier av mig man kunde dra upp i utställningen om mitt liv? Kanske ett facebooktestresultat kunde funka som ett intressant omdöme om mig - ”en besserwisser med ovanlig smak”? Nä, hur jag nu än försöker så låter det nog inte som om utställningen om mitt liv skulle bli riktigt lika spännande som Armfelts. Men man vet väl aldrig… Hur som helst - den som vill veta mer om Armfelt aka Nordens vackraste man, kan gärna komma och titta på utställningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar