Sidor

fredag 16 juli 2010

Uti min hage

Nu måste jag säga som Rådddjuret att - ursäkta. Det blir hemskt mycket trädgårdsskriveri just nu.

Kanske måste jag förklara något om detta. Näst historia, så är nämligen trädgårdsodling, blommor och växter ett av mina största intressen. Jag gläder mig nämligen alldeles enorm över allt sådant som växer, blir större, klokare och vackrare - både bland människor och växter. På något vis föreställer jag mig också ibland att både humanism och trädgårdsodling på sätt och vis handlar om tillväxt och livsglädje. Allt som lever och växer är hoppingivande.

Dessutom är det ekologiskt med trädgårdsodling. Få saker är så tillfredsställande som att kunna gå ut i sitt trädgårdsland och plocka in hela middagen, minuterna före man skall tillaga den. Det är hundra procent ekologiskt, närproducerat, billigt, gott och garanterat färskt. Bättre mat kan man aldrig få.

Så för att ge en liten bild om vad som just nu frodas i trädgården och placeras på tallriken så skall jag avluta med en lista.

Ätbart: Gurka, sallad, tomat, squash, gul pumpa, ärter, brytbönor, bondbönor, morot, palsternacka, rödbeta, kålrot, rovor, rädisor, lök, spenat, potatis, sparris, jordgubbar, dill, persilja, oregano, timjan, gräslök och citronmeliss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar