Sidor

fredag 12 mars 2010

Mommomatematik

Imorgon fyller hon 59 år. Eller. Det påstår hon i alla fall.

Imorgon firas det också att det gått 70 år sedan freden slöts efter Vinterkriget den 13 mars 1940. Just den dagen fyllde Mommo tio år.

Mommomatematik är ett komplicerat fenomen, jag tänker inte ge sken av att jag begriper den helt. Men att förstå och att älska är inte samma sak - och det senare förutsätter inte det första.

Mommo avskyr fotografer. För att få denhär bilden var jag tvungen att ligga på mage i gräset i en kvart och överraska henne då hon kom ut på trappan. Hon löser alltid problemen på de mest originella sätt. Då hon är på resa har hon en vattenflaska i handväskan som vilken trendig dam som helst - skillnaden är bara att det är en gammal Koskenkorvaflaska som hon hällt vattnet i. Då man påpekar detta för henne säger hon bara: "Kattsvansen bryr jag mig om det!".

Ingen kan heller som Mommo göra vackert av ingenting. En ensam anemon i en gammal sillburk är en Mommoinstalation. Hon är en levnadskonstnär i det lilla som älskar jordgubbsylt och katter. Hon klipper sina mediciner i mindre bitar med sockertången. Hon säger ofta: "Man får aldrig bestämma över andra" men hon envisas ändå alltid med att man måste klä varmt på sig.

Hur kan en litenliten Mommo ta upp så mycket plats i ett hjärta, i mitt hjärta? Det undrar jag ibland.

3 kommentarer:

  1. Svaret på din sista fråga: För att hon är en alldeles underbar mommo. Och för mig en liten låtsasmommo. Håller med i alla dina beskrivningar, och tycker att texten är otroligt vacker.
    /Cecilia

    SvaraRadera
  2. Du har minsann en härlig Mommo! Länge leve din Mommo!

    SvaraRadera