Sidor

fredag 3 december 2010

Konferensvykort från Göteborg

Tja, man får väl säga att alla färdmedels och fortskaffningsgudar var mer eller mindre ogynnsamt inställda till mitt deltagande i Sveriges köns- och genushistorikers årskonferens i Göteborg. Först strejkade Finnairs kabinpersonal - sedan satt tåget från Stockholm fast då ett spår var blockerat av ett tåg med lokomotivfel och ett annat spår var oframkomligt på grund av ett annat tåg med fel på bromsarna.

Men 27 timmar efter starten hemma i Helsingfors var jag i alla fall framme och om resan var besvärlig så har åtminstone de två konferensdagarna varit två roliga, inspirerande och givande dagar. Mitt eget föredrag gick också riktigt bra och jag fick rätt mycket positiv respons.

En verklig pärla i Göteborg som jag gärna passar på att göra reklam för är det nationella biblioteket för genusforskning, med den största samlingen i Norden på detta tema - Kvinnsam. Samlingarna innehåller förutom litteratur och tidskrifter, också arkivmaterial, fotografier och en jättefin urklippssamling om kvinnorörelsen, jämställdhetsarbete och genus. Deras webb-sidor är användarvänliga också för den som inte befinner sig i Göteborg.

Tillgängligt på nätet finns exempelvis digitaliserade fotografier och ett stort antal äldre kvinnotidskrifter så som Hertha, Dagny och Idun som man kan bläddra i. Referensdatabasen Kvinnsam har därtill den stora fördelen att den inte bara listar hela verk och artiklar utan också mindre delar och kapitel av böcker med relevans för köns- och genusforskare.
En verklig liten guldgruva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar