Sidor

fredag 16 april 2010

Ora et labora

Nästa vecka skall jag vara ledig. Eller tja, ledig och ledig - men i alla fall skall jag vara ledig från brödfödojobbet och istället arbeta med det som jag verkligen älskar att arbeta med.

Jag är så märkligt funtad att jag tycker om att arbeta. Faktum är att arbete stundvis är det enda som håller mig flytande här i livets villervalla. Så har det varit några gånger förut ibland och så är det just nu. Just i dag känns det nästan som en räddning, eller åtminstone som en evinnerlig tur, att få ha en hel vecka arbete framför mig.

Det är ett litet inslag av domedagen i luften just nu. Eldsprutande berg och askmoln hör inte till vardagligheterna. Då jag slog på radion i morse handlade det om ett luftrum med flygförbud och människor som hamstrar bröd i butikerna. Hbl frågade sig igår med dramatisk rubrik:
-Vaknar Katla?
Det känns på något vis ganska uppfriskande med lite undergångsstämning i Nangijala.

Bilden här intill tog jag förövrig år 2006 i katedralen i Chartre, världens största gotiska katedral. Bland relikerna där finns bland annat den heliga jungfru Marias slöja. Den är av silke vilket nog kan ha medfört vissa ekonomiska svårigheter för en snickarhustru på Jesu tid, men åtminstone lär den en gång ha räddat katedralen från att brinna upp. Det kan ju komma till pass igen - vem vet?

1 kommentar:

  1. När jag hade en tung period 2004-2005 var det just kärleken till yrket som fick en att orka ur sängen på morgonen... Kram!

    SvaraRadera